Brezplačna revija za ureditev bivalne okolice

Rešitev parkiranja avtomobila

Slovenija je v geografskem področju z velikim deležem padavin skozi celo leto. V poletnem času pogosto nastajajo nevihte s z točo, katere lahko hitro naredijo precej veliko gmotno škodo na avtomobilski pločevini. Montažna garaža ali nadstrešek sta hitra, enostavna in tudi cenovno ugodna rešitev tega.

Ena izmed rešitev parkiranja našega avtomobila pod streho je seveda gradnja novega garažnega objekta. Da bi izdelali nov samostojen garažni objekt, je potrebna poleg hiše dodatna gradbena parcela, kar pa zaradi stiske prostora običajno ni možno. Če imamo pa okolico hiše oziroma dvorišče dovolj veliko (in je tudi zazidljivo) ter se odločimo za gradnjo zidanega garažnega objekta, je najprej potreben arhitekturni načrt zgradbe in pridobitev vseh potrebnih gradbenih dovoljenj. Kljub temu, da bi to bil le enostaven garažni prostor, je gradbeni postopek v grobem podoben gradnji stanovanjske hiše. Najprej je treba izdelat betonske temelje, tlake, zatem nosilne zidove, stropno ploščo in streho. Objekt mora seveda imeti vgrajena vsa okna, večja garažna vrata, izolacijo in fasado. Znotraj ga je potrebno prepleskat, priporočljivo pa je še položiti talno oblogo. To je seveda dolgotrajen postopek, ki traja v najboljšem primeru vsaj nekaj mesecev. S tem pa strošek izgradnje postane praviloma zelo visok.

Montažna garaža

Tako kot v ostalih evropskih državah, je tudi pri nas precej aktualna montažna kovinska garaža, ki ima kar nekaj prednosti v primerjavi z zidano garažo.
V ponudbi so različne izvedbe montažnih garaž, ki imajo tudi precej različno ceno. Pri njihovi izbiri naj bomo previdni, saj ima predvsem nizkocenovna gotova garaža v večjih trgovskih centrih marsikdaj konstrukcijo iz premalo debelih profilov, pločevina je pretanka in premalo zaščitena. Torej le lep videz garaže še zdaleč ni vse. Pločevinaste stene in profilna konstrukcija naj bo zaščitena s plastjo vročega cinka. Priporočljivo je, da imajo profili konstrukcije debelino 2 mm. Debelina pločevinaste stene in kritine pa naj bo vsaj 0,5 mm. Spoji nosilcev konstrukcije naj bodo dovolj močni. Za dosego lepšega videza je priporočljivo, da je fasadna pločevinasta obloga in kritina dodatno obarvana.
Tako kot klasična zidana garaža ima tudi kovinska montažna izvedba lahko klasična krilna vrata ali dvižna sekcijska oziroma rolojska z ročnim ali avtomatskim upravljanjem. Ravno tako ima lahko vgrajena okna, vrata za osebni prehod, žlebove, notranje police, ipd. Odvisno od naših potreb je kovinska garaža lahko enojna ali dvojna, povišana garaža za avtomobil s strešnim kovčkom ali za parkiranje kombija, lahko je tudi dopolnjena garaža z nadstreškom.
Pri nekaterih izvedbah montažne garaže je potrebno predhodno izdelati betonski temelj, pri drugih pa je dovolj že poravnana in dobro utrjena podlaga. Pri določenih modelih garaž lahko elemente s preprostim orodjem sami hitro in enostavno sestavimo skupaj.

Dvižna garaža

Zlasti nizkocenovna izvedba zaprtega garažnega objekta s svojim grdim videzom močno popači okolico hišnega dvorišča. Hkrati pa bi prostor kateregakoli garažnega objekta lahko bil veliko bolj koristen, če bi ga bilo možno pretvoriti v življenjski prostor. V namen vsega tega se je na trgu pojavila rešitev s podzemno dvižno garažo. Na dvorišču oziroma mestu parkiranega avtomobila je izdelan podzemni garažni prostor. Parkirani avtomobil na dvorišču se z dvižno ploščadjo spusti v podzemni prostor. Dvižna ploščad deluje s pomočjo elektro-hidravličnega sistema. Ploščad je dovolj velika in ima nosilnost do 3 tone, tako da omogoča parkiranje tudi večjega enoprostorca, terenca ali karavana. Ploščad enostavno upravljamo z daljinskim upravljalnikom. Dvig ali spust ploščadi traja le približno 20 sekund in je tih ter s tem nemoteč. Za primer izpada električnega toka ima sistem vgrajeno 12 voltno napajanje na baterije.
Takšna inovativna garažna rešitev je uporabna še toliko bolj na majhnem dvorišču, kjer je stiska s parkirnim prostorom. Na istem parkirnem prostoru sta namreč lahko parkirana dva avtomobila. Eden v podzemnem prostoru, drugi avto pa nad njim na ploščadi oziroma »pokrovu« garaže. Po želji investitorja je gornja ploščad lahko isto tlakovana kot dvorišče, prekrita s peskom, ali celo s plastjo zemlje, na kateri je zelenica s podaljšanim vrtom.
Sistem podzemne dvižne garaže je možno prilagoditi tudi za teren z manjšim naklonom. Podzemni garažni prostor pa se lahko poveže z obstoječimi hišnimi kletnimi prostori, preko katerih imamo prost izhod.
Takšna rešitev garažnega prostora je gotovo ena najbolj komfortnih, ki zasede manj prostora kot katerakoli druga rešitev. Nima pa tudi nikakršnih vizualnih vplivov na okolico.

Avtomobilski nadstrešek

Avtomobilski nadstrešek je enostavna konstrukcija s svojo streho in služi kot nekakšen nadomestek za garažni objekt. Kot takšen se je pojavil že pred 2. svetovno vojno v ZDA. V Evropi je že nekaj desetletij pogost način za nadomestek hišne garaže. Predvsem zaradi novih oblik nadstreška in uporabe sodobnih materialov je v zadnjih dveh desetletjih pravi razcvet doživel tudi na naših dvoriščih.
Odprt garažni nadstrešek nam sicer v hladnem zimskem jutru ne bo zagotavljal toplega avtomobila, vendar bo nudil povsem zadostno zaščito avtomobila pred snegom, dežjem, točo, zmrzaljo in tudi pred ultravijoličnim sevanjem. Nekateri zagotavljajo, da je za zaščito avtomobila garažni nadstrešek celo bolj primeren kot zaprt in ogrevan garažni prostor. Namreč pod nadstreškom je avtomobil neprestano izpostavljen konstantnim vremenskim pogojem. S tem se na primer v mrzlem zimskem času avtomobilska karoserija vsakodnevno ne zmrzuje in odtaja, kar je posledica rjavenja pločevine.
Kljub temu, da je sedanji avtomobilski nadstrešek kar se da enostavne oblike, naj bomo pri njegovi izbiri vseeno dovolj previdni. S povečanim povpraševanjem je tudi ponudba nadstreškov na trgu bistveno večja kot pred leti. Večina nadstreškov je dovolj kakovostnih in zagotavlja večletno garancijo. Med njimi pa je tudi nekaj takšnih, ki s cenejšo izbiro materialov nudijo ugodnejšo varianto, vendar je njihova življenjska doba običajno krajša. Ob izbiri izvajalca naj se pozanimamo o garanciji tako konstrukcije kot strehe. Proizvajalec naj kakovost izdelka dokaže s certifikati ali svojimi referencami izdelkov, kjer se lahko na lastne oči prepričamo o kvaliteti.
Ob izbiri nadstreška naj kot prvo upoštevamo, da se bodo njegova oblika, material in barva dovolj lepo vklopili v ostalo okolje. Upoštevamo naj barvo fasade na hiši, material iz katerega je izdelana balkonska, stopniščna ali vrtna ograja, okna, vhodna in garažna vrata. Skratka vse gradbene elemente, ki so v neposredni bližini bodočega nadstreška.
Vendar bolj kot videz je pomembna kakovost nadstreška, oziroma njegova zadostna nosilnost. Konstrukcija nadstreška mora brez problema prenesti ne samo lastno težo, temveč tudi predvideno težo snežne odeje na strehi nadstreška in upor močnejšega vetra. Pri tem velja, da je zaradi morebitnih ekstremnih vremenskih razmer potrebno upoštevati dejansko večjo nosilnost od potrebne. Zato je pomembno, da so nosilni stebri glede na konstrukcijo pravilno razporejeni, pa tudi temelji morajo biti dovolj močni.
Vendar najprej je potrebno določiti mesto bodočega nadstreška. Prioritetno naj upoštevamo, da bo ta na dvorišču postavljen na takšnem mestu, kjer bo pred nadstreškom dovolj nemotenega prostora za dovoz avtomobila. Hkrati je potrebno načrtovati postavitev nadstreška tako, da ne ovira dostopa na dvorišče. V drugem pomenu besede to pomeni, da ima avtomobil omogočen dostop na dvorišče, čeprav je nadstrešek zaseden. Največkrat je postavitev nadstreška na mestu kjer se je do sedaj na odprtem največkrat parkiral avtomobil. Če je na dvorišču stiska s prostorom, je pogosta postavitev nadstreška v sklopu hiše.
Zadostna velikost nadstreška je eden od osnovnih pogojev, da bo ta resnično služil svojemu namenu. Torej, da bo parkiran avtomobil povsem zaščitil pred kakršnimikoli padavinami. Vedeti moramo, da dež ali sneg ne padata pod pravim kotom, temveč vedno nekoliko postrani, kar je odvisno od moči vetra. Zato je potrebno poleg širine avtomobila upoštevati še od 80 do 100 centimetrov dodatne širine nadstreška. V primeru, da bo večji nadstrešek, namenjen za parkiranje dveh avtomobilov, naj upoštevamo še najmanj dodatnih 80 centimetrov širine, ki je potrebna med parkiranima avtomobiloma zaradi njihovega manevriranja in odpiranja vrat avtomobilov. Dolžina nadstreška je odvisna od dolžine avtomobila, običajno pa je to 5 metrov. Minimalni standard za namembno površino nadstreška, ki se ga poslužujejo proizvajalci, je za enojni avtomobilski nadstrešek 3 krat 5 metrov, za dvojni nadstrešek pa 5 krat 5 metrov.
Nič manj kot širina in dolžina nadstreška je pomembna tudi njegova pravilna višina. Glede ustrezne višine nadstreška velja pravilo, da se z višanjem nadstreška sorazmerno povečuje vpadni kot padavin in sonca ter se zmanjšuje zaščita pred njimi. Oziroma z nižanjem nadstreška se zmanjšuje vpadni kot in povečuje se zaščita. Vendar ob tem ne smemo upoštevati le dejanske višine avtomobila in nekaj dodatnih centimetrov proste višine, temveč še morebiten prtljažni kovček na strehi avtomobila. Zato naj bo najnižja prosta višina nadstreška 210 do 220 centimetrov. Pri tej višini se bo lahko pod nadstrešek parkiral tudi enoprostorec s strešnim prtljažnikom, terensko vozilo in tudi nepovišano kombinirano vozilo.
Pogosta napaka pri izbiri velikosti nadstreška se zgodi, ko upoštevamo samo naše trenutno vozilo. Ob tem pa ne razmišljamo, da bomo mogoče čez nekaj let stari avtomobil zamenjali za novega, ki bo večji in višji. S tem pa seveda postane nadstrešek neuporaben za večje vozilo. Poleg tega se bo pod nadstrešek mogoče parkiral obiskovalčev avto, ki bo večji od našega avtomobila in zopet nastane težava. Po drugi strani pa je potrebno upoštevat, da prevelika višina nadstreška zopet ni primerna za zaščito avtomobila, kot je bilo že omenjeno.

Kovinski nadstrešek

Konstrukcija nadstreška je praviloma iz jekla ali lesa. Za kakšen nadstrešek se bomo odločili, je poleg nas samih odvisno tudi od ostale arhitekture v neposredni okolici.
Kovinski nadstrešek je glede na izvedbo lahko fiksen ali montažen. Nekdaj so na dvoriščih bili večinoma le robustni fiksni kovinski nadstreški, ki pa so bolj kot popestrili, skazili okolico. Danes je to preteklost in nov kovinski nadstrešek je na dvorišču lahko sodoben modni dodatek, ki tako dvorišče kot hišo lepo izpopolni.
Prednosti montažnega nadstreška pred togim fiksnim je kar nekaj. Montaža nadstreška poteka brez večjega hrupa, prahu in odpadnega materiala. Običajno je izvršena že v enem dnevu. Izdelava fiksnega kovinskega nadstreška poteka bistveno dlje časa, saj je potrebno na mestu montaže konstrukcijo zvariti, obrusiti in večkrat prepleskat. Montažni nadstrešek lahko kadarkoli razstavimo in ponovno sestavimo na drugem mestu. Ker so vsi sestavni deli nadstreška predhodno izdelani in pobarvani v delavnici, je kakovost izdelave na višji ravni kot, če se to opravlja na mestu montaže. Sodoben montažni nadstrešek je ravno tako kot fiksen dovolj močan za težo strešne konstrukcije in dodatne sile vetra ali teže snega.
Pred postavitvijo montažnega nadstreška je potrebno izdelati le primerne betonske temelje. Za klasičen nadstrešek s štirimi vogalnimi nosilnimi stebri ni potreben večji temelj. Že precej let pa je atraktiven nadstrešek na samo dveh nosilnih stebrih (samonosilni nadstrešek). Ker sta nosilna stebra le na notranji strani nadstreška, je njegova prednost v maksimalno enostavnem parkiranju avtomobila. Vendar za takšno izvedbo nadstreška mora biti obvezno izdelan dovolj velik in močan betonski temelj oziroma armirana betonska noga. V največ primerih se na betonske temelje stebre nadstreška pritrdi s posebnimi sidrnimi vijaki. Če je le možno, se tudi ostale kovinske elemente med sabo pritrdi z vijaki, saj s tem odpade vsakršno varjenje, brušenje in pleskanje na terenu.
Cenejši način zaščite kovinske konstrukcije je z lazurnim premazom. Dražji postopek je vroče cinkanje, ki pa kovini doda skoraj neomejen rok trajanja. Ker je pocinkana površina izključno le v sivi barvi, je pomanjkljivost tega mogoče le v monotonem videzu. Še boljša varianta zaščite kovine je prvotni postopek vročega cinkanja in naknadni premaz s prekrivnim lakom ali celo elektrostatičnim prašnim nanosom. S tem imamo na razpolago neomejeno paleto barvnih vzorcev. V primeru, da je kovinska konstrukcija zaščitena le z opleskom, naj bo ta prebarvana vsaj s trikratnim nanosom barve. Najprej z osnovno temeljno barvo, zatem pa še dvakrat s prekrivnim lakom.

Aluminijasti nadstrešek

Aluminij je material, prepoznaven po svoji majhni teži, popolnoma je odporen na rjo in na različne vremenske vplive. Ker je aluminij možno zelo dobro obdelovati, so iz njega izdelani skoraj prav vsi izdelki kot so sicer iz jekla ali lesa, vendar s to razliko da izdelek iz aluminija ne potrebuje posebnega vzdrževanja.
Aluminijasto konstrukcijo odlikuje tudi sposobnost sestavljivosti in prilagodljivosti elementov. Poleg različnih dimenzij lahko izbiramo med različnimi oblikami takšnega nadstreška. Lahko se odločimo za enokapnega z ravno streho, ali pa ukrivljenega, kjer je streha upognjena v polkrog.
Zaradi lahkih konstrukcijskih elementov je tako montaža kot tudi demontaža aluminijastega nadstreška hitra in enostavna.
Glavne odlike aluminijastega nadstreška so torej njegova visoka obstojnost, enostavno vzdrževanje in eno najboljših razmerij med ceno in kakovostjo.
Vendar hkrati moramo vedeti, da aluminij kot konstrukcijski material v primerjavi z jeklom ali lesom dopušča manjše razpone same konstrukcije v primerjavi z nekaterimi drugi materiali. Zaradi tega je bolj primeren za konstrukcijo manjšega nadstreška. Najbolj pogosto je sicer ALU konstrukcija nadstreška namenjena za senčenje terase, balkona, vhoda v hišo ali manjšega parkirnega prostora.

Lesen nadstrešek

Ne dolgo nazaj je bil pri nas aktualen predvsem lesen nadstrešek, saj je kovinska konstrukcija delovala nekako zastarelo. V zadnjem desetletju pa so ga nove oblike kovinskega nadstreška z uporabo kombinacij sodobnih materialov iz trga precej izpodrinili. Vendar tudi lesen nadstrešek lovi korak s časom, tako da je način izdelave sedanjega lesenega nadstreška in tudi njegov videz v marsičem drugačna od nekdanjega.
Če smo zapriseženec lesa, bo gotovo edina ustrezna odločitev za lesen nadstrešek. Sedanji kvaliteten lesen nadstrešek je pogosto izdelan iz lepljenega lesa, kar preprečuje raztezanje in krčenje ter s tem pokanje lesa. Ravno to je bilo pri starejšemu masivnemu nadstrešku največja težava. Ob tem pa je treba upoštevat, da je nadstrešek iz lepljenega lesa praviloma dražji od nadstreška, ki je izdelan iz masivnih lesenih elementov. V vseh primerih se običajno uporablja les smreke. Poleg njene ugodne cene, je ta primerna za razgibano konstrukcijo kot je avtomobilski nadstrešek. Predvsem zato, ker je smreka mehak les (primeren za obdelavo) in je dovolj elastična.
Vedeti moramo, da bo lesena konstrukcija neposredno izpostavljena zunanjim temperaturam. Torej mrazu, vlagi in vročini. Vsekakor morajo biti vsi leseni elementi pred montažo dovolj izsušeni in impregnirani proti lesnim škodljivcem ter kakršnimkoli okoljskim razmeram.
Za konstrukcije kot je nadstrešek, se pogosto uporablja masivni konstrukcijski les (KVH les). To je sicer skobljan in sušen masiven les. Običajno je to smreka, macesen, jelka ali bor. Ker je vsebnost vlage v KVH lesu le cca 15%, je le-ta odporen proti škodljivcem tudi brez kemičnih dodatkov. Iz debla se uporabijo samo odrezki brezhibne kakovosti masivnega lesa, kar pomeni, da je odstranjena sredica lesa in večje napake. Za vidno konstrukcijo kot je nadstrešek se praviloma uporablja kvalitetnejši les, ki ne vsebuje lepotnih napak kot so na primer grče. Za nevidno oziroma zaprto konstrukcijo pa se uporablja tako imenovano »industrijsko« kvaliteto, ki ima prisotne grče, sivine in podobne manjše vizualne napake. Da se omogočijo večje dolžine tramov, se kose lesa med seboj poveže s tako imenovanim prstnim spajanjem. Na ta način se lahko izdela tramove z dolžino do 15 metrov. Takšen dolžinsko lepljen les torej omogoča veliko dimenzijsko in oblikovno stabilnost.
Še bolj kvalitetna rešitev je uporaba lepljenega lameliranega lesa (BSH). Takšen polizdelek je eden izmed najbolj uporabljenih lesnih proizvodov v gradbeništvu. Predhodno sušen in termično obdelan masivni les se razreže na plošče (lamele) z maksimalno debelino 45 mm, po potrebi se jih tudi dolžinsko spoji ter med seboj dolžinsko in ploskovno zlepi na način, da vlakna lesa tečejo vzporedno. Lameliran lepljenec je sestavljen iz najmanj treh plošč, ki so torej zlepljene v isti smeri vlaken. V procesu obdelave takšnega lesenega proizvoda se s tem reši šibke točke, ki bi sicer lahko ogrozile trdnost lesa. Dolgoročno se na ta način prepreči zvijanje lesa in nastajanje razpok v tramovih.
Ena najbolj pomembnih odlik takšnega konstrukcijskega lesa je v njegovi zelo dobri dimenzijski stabilnosti. Zasluga temu je medsebojno zlepljenih več plošč, v katerih so različne napetosti. Posamezna plošča bi se pri zunanjih vremenskih razmerah skrivila v določeno smer. Z lepljenjem več takšnih plošč skupaj pa se ustvari celoto teh napetosti, ki se med seboj izničijo. Zaradi tega razloga se tudi pri atmosferskih vplivih takšen les ne ukrivi in ostane trajno raven.
Poleg stabilnosti so glavne odlike lepljenega lameliranega lesa še v zmožnosti zelo visoke nosilnosti konstrukcije in oblikovanja elementov v poljubno obliko. Takšni tramovi so lahko tako v ravnih kot tudi v ukrivljenih oblikah, saj je tanke lesene lamele možno ukriviti in jih v ukrivljenem stanju zlepiti v poljubne oblike.
Tako kot pri masivnem KVH lesu se tudi pri lameliranem BSH lesu za vidno konstrukcijo uporablja les brez vizualnih napak, za nevidno konstrukcijo pa les »industrijske« kvalitete z napakami.
Lesen avtomobilski nadstrešek ima sicer praviloma izdelane štiri nosilne lesene stebre, ki so med seboj povezani z manjšimi horizontalnimi lesenimi profili. Na profile je pritrjena enostavna lesena strešna konstrukcija. Ker je znano, da je les primeren za raznovrstno oblikovanje, je lahko takšen nadstrešek tudi svojevrsten unikaten izdelek. Marsikdaj so nosilni stebri okrasno izrezljani, poševni nosilci pa izdelani v obliki loka. Na mestih, ki ne ovirajo dovoz avtomobila se prazen prostor med leseno konstrukcijo lahko lepo zapolni z lesenimi mrežami različnih oblik, ki se prilagodijo obliki nadstreška.
Nekdaj je bil lesen nadstrešek pokrit z opečno ali betonsko kritino, ki pa je zaradi svoje večje teže kar precej dodatno oteževal leseno konstrukcijo. Sedanji lesen nadstrešek je največkrat prekrit z lažjimi kritinami kot je na primer bitumenska kritina ali prosojne polikarbonatne plošče.

Kritina nadstreška

Pravilno izbrana kritina je zelo pomembna tako za trajnost kot funkcionalnost avtomobilskega nadstreška. Najbolj idealna je tista kritina, ki je lahka, vendar hkrati dovolj trdna in odporna na vse vremenske razmere. Novi materiali so naredili veliko spremembo tudi pri strehah avtomobilskih nadstreškov. Če potrebujemo svetlobo pod nadstreškom, je polikarbonatna kritina odlična izbira. Polikarbonat je sicer umetno pridobljena snov, ki je prozorna, vendar zelo odporna na vse vrste vremenskih razmer in mehanskih poškodb. Uporablja se jo za neprebojna stekla, leče sončnih očal in predvsem za izdelavo prosojnih kritin.
Dobra ultravijolična zaščita (najbolje obojestranska) zagotavlja njeno dolgotrajno uporabo. Plošča tako ne porumeni, ne izgubi svetlobne propustnosti ali žilavosti. Glede na kvadratni meter površine je takšna kritina lažja kot steklo, kar je zopet dobrodošlo za konstrukcijo nadstreška. Kritina je tudi izjemno odporna na točo, še posebej če je v izvedbi polnega polikarbonatnega stekla.
Najkvalitetnejši način montaže tovrstne strešne kritine je linijsko pritrjevanje - samo prek profilov s tesnili. To se še posebej svetuje kadar je naklon konstrukcije majhen in pri daljših ploščah, ker s tem onemogočamo morebitno kasnejše zamakanje pri vijakih. Linijsko pritrjevanje ima tudi druge pozitivne učinke kot je večja odpornost na veter, manj pokanja zaradi raztezanja in manj možnosti za vlago v celicah.
Kvalitetne polikarbonatne plošče so izjemno odporne na temperaturne spremembe. Tako ne postanejo krhke vse do -40°C oziroma se ne mehčajo do 100°C. Polikarbonat je težko gorljiv material. A kljub temu cigaretni ogorek lahko povzroči na primer na plošči ožganino in vizualno poškodbo, kar pa sicer ne zmanjša odpornost kritine.
Zaradi atraktivnosti polikarbonatne kritine je na trgu postala že precej velika ponudba različnih modelov in sestavov, ki se tako po kakovosti kot ceni med seboj močno razlikujejo. Ob tem je pomembno priznano poreklo kritine in dobra (najbolje dvostranska) UV zaščita. Kvalitetne plošče imajo 10 letno garancijo na udarce, spremembo svetlobne prepustnosti in rumenenje materiala. Zaradi že prej omenjenih lastnosti takšne kritine, pride v času v nizkih zimskih temperaturah njena kvaliteta še toliko bolj do izraza.
Glede na sestavo je polikarbonatna plošča lahko polna ali večslojna, ravna, valovita ali trapezna. Minimalna obremenitev za območja s snežno odejo je 160 kg/m2. Na višje ležečih krajih tudi več. Glede na razpone podpornih nosilcev je priporočljiva primerna debelina kritine. Pri večslojnih polikarbonatnih ploščah sta to v največ primerih debelini 10 ali 16 mm. V primeru večjih razponov (na primer 1 m) pa so primerne debelejše plošče od 20 do 32 mm. Plošče so na voljo v različnih barvnih odtenkih: prozorni, mlečni in tonirano rjavi. Možna je tudi izvedba plošč v sivi barvi, t.i. solar control, ki zaustavijo dobršen del sončne toplote.
Možna različica je polno polikarbonatno steklo, ki je alternativa kaljenemu steklu, le da je krtina za polovico lažja in enostavnejša za montažo. V zadnjem času pa so popularne valovite, 2,8 mm debele polikarbonatne plošče s prizmatično strukturo na spodnji strani, ki so odporne na točo in omogočajo preprosto montažo.
Ker imajo polikarbonatne plošče večji koeficient linearne toplotne razteznosti kot npr. steklene plošče, je potrebno pri montaži omogočiti prosto raztezanje po širini in dolžini. Pri spremembi temperature 50°C je raztezanje približno 3 mm na dolžinski meter.
Polikarbonatne plošče se hladno krivijo v radij, ki je odvisen od debeline in strukture plošče, zato izdelava ločno ukrivljene nadstrešnice ni težava. Zaradi strešne oblike v loku in gladke površine kritine sneg s takšne strehe mnogo hitreje in lažje zdrsne. Poleg tega ločna oblika omogoča, da dežni nalivi s strehe samostojno izperejo nabrano umazanijo.
Le z izbiro kvalitetne polikarbonatne kritine ne bo še zagotovila, da bo ta tudi dejansko več let izpolnjevala svojo nalogo. Potrebna je tudi njena pravilna oziroma strokovna montaža in vzdrževanje. Pri montaži plošč je obvezno potrebno uporabiti še ves pripadajoči dovolj kvaliteten pritrdilni material kot so podložne in tesnilne UV obstojne gume, ALU prekrivni in odkapni profili, perforirani trakovi, ipd. Cenejši so sicer polikarbonatni profili, ki pa nimajo gumi tesnil, zato slabše tesnijo. V kolikor plošč pravilno ne zaključimo s protiprašnim trakom in ALU profilom, se v ploščah začne nabirati umazanija, lišaji, alge in žuželke.
Za dolgoletno uporabo kritine je priporočljiv vsaj enkrat letni pregled, pri katerem preverimo stanje ALU odkapnih profilov, saj obstaja možnost, da jih večje količine snega snamejo iz plošč. V tem primeru je potrebno po potrebi zamenjati protiprašni trak in odkapnik čim prej namestiti nazaj na ploščo. Hkrati preverimo stanje vijakov, ki jih z občutkom privijemo. Plošče čistimo z vodo in blago milnico ter mehkimi, neabrazivnimi krpami.
Za svetovanje o izbiri primerne kritine, strokovno montažo in servis se je priporočljivo obrniti na podjetja z dolgoletnimi izkušnjami na tem področju.

pripravil: M.A.